Eetproblemen bij peuters en kleuters

 

Problemen met eten komt bij bijna de helft van de kinderen onder de 5 jaar voor. Vanaf de leeftijd van 6 jaar zien we dat bij bijna alle kinderen deze problemen ook weer voorbijgaan. 

Wanneer je kind niet of enkel bepaalde voedingsmiddelen wil eten, voel je je als ouder vaak gefrustreerd en machteloos. Eten is belangrijk en moet gewoon gebeuren. Waar is die baby/peuter naar toe die bijna alles at en ook veel kon eten? Het goede nieuws is dat het maar een fase is.

Hoe komt het dat je kind deze fase doormaakt? 

  • Lichamelijke oorzaak waarbij eten resulteert in pijn.
  • Kinderen luisteren naar hun lichaam en wanneer ze geen honger hebben, eten ze niet.
  • Kinderen groeien in deze fase minder snel en hebben dus ook minder eten nodig, dit is even we
  • Peuters en kleuters willen graag alles zelf bepalen waardoor ze koppig en opstandig kunnen worden.  

Eten leidt vaak tot een machtsstrijd. Jij wil dat je kind eet en je kind wil niet eten. Jij verliest deze strijd altijd. Probeer dus je kind niet te forceren om te eten. Hoe meer je gaat proberen, des te meer zal je kind weigeren. Geef ook niet toe door je kind voedingsmiddelen te geven die hij of zij wel lust ter compensatie. Kinderen hebben heel snel door hoe ze kunnen krijgen wat ze willen. Doorbreek dit patroon en hou zelf de touwtjes in handen door je kind de indruk te geven dat het zelf de controle heeft. 

GOUDEN REGEL!

De volgende regel moet ALTIJD gerespecteerd worden. Hiermee voorkom je een strijd aan tafel en de kans op een eetstoornis op latere leeftijd.  

Als OUDER bepaal je WAT, WAAR en WANNEER er wordt gegeten.
Het KIND bepaalt OF en HOEVEEL het zal eten 

WAT: Geef je kind gezonde maaltijden en tussendoortjes. Laat je kind met het hele gezin eten en voorzie geen aparte maaltijden of andere zoetigheden die het graag lust. 

WAAR: Je kind eet ALTIJD aan tafel en liefst met het hele gezin of minstens 1 andere persoon. Die andere persoon hoeft zelf niet te eten op dat moment, maar houdt toezicht en gezelschap. 

WANNEER: Voorzie een eetmoment om de 2 tot 3 uur (vb. 7u, 10u, 12u, 15u, 18u, 20u). Beslist je kind om op een bepaald moment niet te eten, dan is dit niet erg want 2 uur later volgt er opnieuw een moment waarop het kan beslissen om te eten. Zo leert je kind terug naar zijn of haar lichaam luisteren en herkent het weer hongersignalen.  

OF: Je kind beslist zelf of het wil eten of niet.  

HOEVEEL: Je kind beslist ook zelf hoeveel het wil eten. Alleen je kind kan zelf zijn of haar honger- en verzadigingsgevoel inschatten. Waak er wel over dat het kind niet extreem veel gaat eten (vb. 3 borden pasta, 5 boterhammen,…).  

Alle kinderen gaan door een fase waarbij ze heel kieskeurig zijn en enkel willen eten wat ze goed kennen. Dit is een logische reactie van het lichaam uit de oertijd. Het instinct van je kind zegt dat ze enkel mogen eten wat ze kennen zodat ze niet worden vergiftigd. 

 TIPS 

  1. Zorg voor een fijne sfeeraan tafel. Bekijk het als een gezellig familiemoment en niet als moment waarop er MOET worden gegeten en iedereen zijn bord MOET leegeten. Straffen werkt niet. Geeft je kind aan dat het niet (meer) wil eten, ruim dan gewoon rustig de tafel af en negeer eventueel koppig gedrag of de vraag naar ander eten.  
  1. Zorg voor zoveel mogelijk regelmaat. Dit is belangrijk zodat het kind weet wanneer het ongeveer tijd is om iets te eten en voorkom je dat je kind tussen de eetmomenten veel naar eten vraagt. Je kind kan zich ook beter voorbereiden op het eetmoment en moet niet ineens al het speelgoed laten vallen. Geef hierbij duidelijke signalen zoals: dek de tafel, zeg enkele minuten op voorhand dat jullie gaan eten, … 
  1. Dwing je kind nooit om iets op te eten. Je kind is baas over eigen lichaam. Je kan je kind wel laten kiezen tussen bijvoorbeeld 2 soorten groentepureesen uit welk bord het wil eten. Zo geef je weer de controle aan het kind zonder zelf de controle te verliezen. Werk met kleine porties zodat je kind telkens een goed gevoel heeft wanneer het bord weer leeg is.  
  1. Betrek kinderen bij het eten. Laat je kind in de supermarkt een groente kiezen, leg uit waar deze vandaan komt en hoe deze groeit. Laat het meekijken bij het koken of in zekere mate zelf helpen bij het klaarmaken van het eten (bijvoorbeeld: roeren, sla wassen, …). Doe dit op een moment wanneer je hier zelf tijd voor hebt. Wanner je kind helpt bij het koken, gaat het meer openstaan om er ook van te proeven.  
  1. Laat je kind gerust met de handen eten en overal aan voelen. Dit is de manier waarop het de wereld ontdekt. Laat je kind dus gerust zelf eten. Dit brengt wel wat schoonmaakwerk met zich mee, maar probeer het zo vaak mogelijk te doen. 
  1. Laat je kind proeven. Proeven is niet gelijk aan op iets kauwen of doorslikken! Proeven is voelen, ruiken, iets tegen de lippen houden, … Minstens 10 keer is het soms nodig om iets te proeven voor je kind het lust. Je kan je kind niet verplichten om te eten, maar wel aanmoedigen om iets te proeven. Ook het bord van je kind aantrekkelijk maken door het eten te schikken in de vorm van een mannetje kan helpen.  
  1. Eet samenen geef het goede voorbeeld. Sta niet te vaak recht tijdens de maaltijd om nog iets te nemen want dit geeft onrust. Waarom zou je kind groenten eten wanneer jij dat niet doet? Eet zelf zoals je wil dat je kind ook gaat eten. Kinderen kopiëren vaak gedrag, maak hier gebruik van.  
  1. Het is soms heel moeilijk, maar maak je niet druk over hoeveel je kind eet. Een kind gaat zichzelf niet uithongeren. Vertrouw erop dat het gaat eten wanneer het honger heeft. Een peuter of kleuter heeft minder eten nodig dan een baby omdat ze minder snel groeien. Een kind heeft snel voldoende voedingsstoffen binnen. Veel kinderen kunnen de ene dag veel eten en de andere dag amper iets. Een avond helemaal niet eten is geen ramp. Kinderen moeten wel voldoende drinken, maar niet voor de maaltijd want dan is het hongergevoel weg. Enkel wanneer je je kind veel ziet afvallen en het op een ongezond, laag gewicht zit, overleg je best even met een arts en schakel je een kinderdiëtiste in. 

Auteur: Birgit De Bie, Vlaamse KinderDiëtist

© 2021 Vlaamse KinderDiëtisten

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑